18.1.13

1922

Wanneer ik een auto op mijn blog zet is dat meestal een 1/43-model uit mijn collectie, veel er van heb ik gebouwd uit kitjes, maar de laatste tijd staat het verzamelen vrijwel stil: kitjes verschijnen er weinig meer en kant en klare modellen kosten soms bijna 350 euro. Zo'n prijs vind ik absurd. Bovendien waar blijft het plezier als je alleen een doosje openmaakt en een modelletje op een plank zet? Een model van de Fiat 804, waarin Felice Nazarro in 1922 de Grand Prix de l'Automobile Club de France won, heb ik niet. De race vond rond Straatsburg plaats, zestig ronden van 13,38 kilometer, zodat het totaal op net geen 803 kilometer kwam. Slechts drie wagens voltooiden de race, de al genoemde Fiat 804 en twee Bugatti's 30. De Bugatti van Ernest Friderich met racenummer 5 strandde in de veertiende ronde met motorpech.