31.1.13

Boeken

Vanmorgen zoals elke donderdag naar de markt. Niet dat ik zo'n uitje een genoegen vind, want door mijn lengte zie ik van veel kooplui niet wat ze op de planken van hun kraam hebben. Maar als de man met boeken er is, verheug ik me en al regent 't, ik loop zijn uitstalling nooit voorbij.  Ik kocht vandaag twee boeken. Simon Carmiggelts "Ontmoetingen met Willem Elsschot"* en Tsjechows "Verhalen 3 1887 - 1891)**. Maar ik koop niet al mijn boeken tweedehands. Vorige week schafte ik in Baarn "Het Raadsel Spinoza"*** aan van Irvin D. Yalom. Daar heb ik spijt van. Het is een roman met wisselende hoofdstukken over Spinoza en het nazikopstuk Alfred Rosenberg. De gesprekken tussen Spinoza en de fictieve Franco en tussen Rosenberg en de even fictieve Friedrich Pfister zijn in een buitengewoon houterige stijl geschreven, ze komen zelden tot leven. Natuurlijk lees ik zo'n boek uit, maar leesplezier ondervind ik niet. Nu ligt er een andere recente aanwinst naast me: "The Kaiser's Holocaust"**** van David Olusoga en Casper W. Erichsen, een verbijsterend boek dat een hiaat in mijn geschiedeniskennis vult. Het handelt over de genocide op Hetero's en en Nama's een dikke eeuw geleden in Zuidwest-Afrika. Het is als het ware een voorspel op hetgeen zich veertig jaar later in Europa zou afspelen. Zelfs sommige namen  zijn dezelfde. Zeer aanbevolen!

* Open-Domein nr. 10 B.V. Uitgeverij De Arbeiderspers. ISBN 90  295 11036
** De Russische Bibliotheek. G. A. van Oorschot. ISBN 90 282 06337
*** Utgeverij Balans. ISBN 987 94 600 3374 2
**** faber and faber. ISBN 987-0-571-23142-3