25.1.13

De oplossing 2

104 -  Afknijpen - Bonkaarten - Opruimen

"Mag ik even in herinnering brengen, Doderik, dat jullie een slecht voorbeeld hebben gegeven. Jullie bejubelde voorman Droos werd  101 en hoe heette hij ook alweer, die zogenaamde rode jonker van jullie? 
Doderik keek Mork niet begrijpend aan.
"Eh, eh, ik weet het weer: Van der Goos van Noters werd maar liefst 104 jaar oud. Nee, dat is bepaald niet fraai. Onze Hoyo van Somoron werd 54, daar heeft het volk een schitterend voorbeeld aan, daar kan het een puntje aan zuigen."
 "Dat zijn voorbeelden uit een bijna vergeten verleden, beste Mork, daar schieten we nu niets mee op en bovendien van fouten kun je leren!  We moeten nu de teugels aanhalen. Bejaarden het leven zuur maken. Ze afknijpen. Minder pensioen is pas het begin. Prima, zou ik zeggen, maar het is echt pas het begin. We moeten doorpakken, want wees nou eerlijk, kunnen de bejaarden terugslaan? Kunnen ze staken? Nee, nee en nog eens nee. Ik heb wel een paar voorstellen. In de eerste plaats moeten we het volk afleiden: flink kabaal over de Fyra, gedoe over de samenvoeging van provincies (laat dat maar aan Plostork over) en stampij rond een referendum over Europa. Maar intussen toeslaan." 
"Waarmee?"
"Daar moeten we het nu over hebben, Mork! Bonkaarten voor iedereen boven de zestig, wat vind je daarvan?"
"Onzin, dan laten ze hun magere porties aanvullen met vrij verkrijgbaar voedsel van hun kinderen."
"Goed, goed. Ik denk hardop. Het is ook maar een begin, bovendien heeft niet iedere bejaarde kinderen. Geen nageslacht betekent dus te weinig  eten en daarom hongeren. Ik schat dat we door die maatregel toch mooi zo'n half miljoen bejaarden opruimen."