24.1.13

Muizen

Omdat ik me het nerveuze gesnuif van de heer Ozenfant herinnerde wist ik dat er opnieuw muizen hun intrek in ons huis hadden genomen. Una rende van de woonkamer naar de keuken, probeerde achter het fornuis te kijken, wat in eerste instantie niet lukte en zette haar speurtocht achter de krantenbak in de woonkamer voort. De heer Ozenfant ving ooit een muis in de gang, dat was, als je er goed over nadenkt, knap werk, maar uiteindelijk werden cairnteriers in Schotland ooit gefokt om op otters en vossen te jagen. Omdat ik een hekel heb aan die veervallen waar soms een muis met een ernstig verminkt achterpootje in blijft hangen, kocht ik  plastic valletjes waarin de muis levend opgesloten blijft. Dat leek een mooie oplossing tot ik Una in de gang tegenkwam met een lege val in haar bek. Dat was niet de bedoeling. Ze had daarvoor de afvalemmer in de keuken verplaatst om zo achter het fornuis te komen. Door de krantenbak als barricade te gebruiken kon ik een val achter mijn afspeelapparatuur zetten. Inmiddels heb ik drie muizen gevangen, die ik op een afgelegen parkeerterrein losgelaten heb. Uit het gedrag van Una weet ik precies wanneer er weer eenje in de val zit.