26.1.13

De oplossing 3

 Twee vliegen - reerug - Madagascar

"'t Klinkt allemaal mooi. Maar het is onvoldoende."
"Ik ben ook nog niet klaar, Mork. Je moet het zo zien: je moet het vergelijken met de stapsgewijze verhoging van de pensioenleeftijd, die gaat naar 67.  Ik wil dat in 2020 niemand ouder mag worden dan 75, in 2021 wordt de maximale leeftijd 74, in 2022 73 tot  we in 2030 in Nederland niemand ouder dan 65  hebben. Tegelijkertijd vervalt die pensioenregeling, want niemand wordt immers 67. Zo slaan we twee vliegen in één klap. We stroomlijnen simpelweg de zaak."
"Dat klinkt inderdaad schitterend, maar hoe wil je dat bereiken? Trouwens, even ter zake, wat heb jij ook alweer als hoofdgerecht besteld, Doderik? Had jij nou reerug en ik Anjouduif of was het omgekeerd? Laten we er in ieder geval een flesje Mouton Rothschild bijnemen. Was 2000 een goed jaar of was het 1998? Ik vergeet dat soort belangrijke dingen altijd."
"Ik had de reerug, Mork en jij de Anjouduif en wat de wijn betreft, ik dacht dat 98 een beter jaar was, maar ik kan me vergissen. Maar terug naar mijn voorstel."
"Ho ho, wacht eens Doderik, volgens mij draaf je door. Als ik jouw plannen goed begrijp ben ik in 2032 aan de beurt om wat? Wat gebeurt er dan met me? Moet ik dan naar Madagascar of zo?"
"Wel nee man, we we schaffen die regel in 2030 weer af, dan is het tekort voldoende teruggedrongen. Het gaat om een tijdelijke maatregel."