29.1.13

Spoor

Natuurlijk kijk ik ieder avond om half acht naar BBC 2, naar de reportageserie van Michael Portillo, waarin deze per trein het Grootbritse doorkruist aan de hand van een negentiende eeuwse reisgids. Sinds gister wordt dat programma gevolgd door een uitzending over een aantal enthousiasten die in Wales tussen Porthmadog to Caernarfon de Welsh Highland Railway heeft aangelegd en exploiteert. Ik raak altijd onder de indruk van dergelijke mensen en diezelfde mensen zijn er natuurlijk in Nederland ook alleen besteedt de vaderlandse televisie er geen aandacht aan. Waarom zie ik nooit een programma over bijvoorbeeld het Haags Openbaar Vervoer Museum of de Tramweg-Stichting, maar word ik voor de zoveelste keer verveeld met uitzendingen over bekende Nederlanders die (ik citeer) onder barre omstandigheden het opnemen tegen elkaar, zichzelf en ijskoude elementen? Waarom wordt dergelijk kostbaar tinnef uitgezonden?