5.1.13

Unna 3

Voor op reis had ik Arend Jan Heerma van Voss' 'Dokie, een familiebericht'* aangeschaft, maar ik was er al aan begonnen voordat ik in de trein zat en kon het boek moeilijk wegleggen. Reden van aanschaf was dat ik in mijn arbeidzame leven twee 'bazen' heb gehad die mijlenver boven alle anderen uitstaken. Arend Jan was er een van, de ander was Jan Meijer, schoolhoofd van de Aart van der Leeuwschool in Den Haag. Arend Jan was hoofdredacteur VPRO-radio en de gesprekken met hem over muziek zullen me altijd bijblijven. 'Dokie' is een ontroerend en onthullend boek met als aanleiding het gemis van zijn vier jaar oudere zusje Dokie dat op zevenjarige leeftijd 26 september 1945 werd overreden door een motorrijder voor hun huis in het Brabantse Roosendaal. 
Ik arriveerde dus zonder literatuur in Unna, gelukkig bleken op zondagmiddag de winkels open en ik schafte meteen 'Der Neue Fischer Weltalmanach 2013'** aan. Wie wil weten hoe het in 2012 elders in de wereld is gegaan kan dit boek niet missen, het is een boek vol feiten, gerubriceerd per land. Er was ook een handzaam boekje over Unna, met de geschiedenis van de plaats en een aantal stadswandelingen: 'Unna, Rundgänge durch die Geschichte'***. Maar zulke boeken lees je eigenlijk niet, daar blader je in, dus ik ging op zoek naar iets anders en vond in de afdeling geschiedenis van een boekhandel 'Leben mit dem Feind, Amsterdam unter deutscher Besatzung 1940 -1945'**** Fascinerende literatuur.
*Uitgeverij Van Oorschot, Amsterdam. ISBN 9789028242234
**Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. ISBN 978-3-596-72013-2
***Sutton Verlag G.m.b.H., Erfurt. ISBN 978-3-86680-132-5
****Carl Hanser Verlag, München. ISBN 978-3-446-23996-8