8.1.13

Zwolle en zo

Vanmorgen de Panpan uit Dalfsen gehaald, want als je de motor uitzet, wil je ook echt dat de motor niet meer loopt en daar kreeg hij wat problemen mee. Maar inmiddels is het euvel opgelost. Ik had bedacht dat ik nu maar eens via de Hanzelijn naar Zwolle moest en had voor Zwolle al spijt: wat een afgrijselijke woningbouw in de polder, het lijkt of Berlage, De Klerk, Kramer en Dudok volledig vergeten zijn. Grauwe ellende. De trein sukkelde intussen voort en arriveerde drie minuten te laat in Zwolle. Is het station daar gebombardeerd? Het lijkt er op. Noodtrappen, noodvloeren, de Teloorwegen hebben niet alleen moeite met de Fyra, ze hebben ook problemen met klantvriendelijke gebouwen. Natuurlijk hebben ze de vullers van hun snoepautomaten wel in gele vesten gestoken met achterop in grote letters 'retail service', maar dit terzijde. Van de begin 2012 aangekondigde liften in het station Naarden-Bussum heb ik ook al lang niets meer vernomen. Met Una onder de arm, je kan het zelfs een hond niet aandoen het station Zwolle met een bezoek te vereren, op zoek naar perron 15. Daar moet je eerst uitchecken bij de Teloorwegen om de reis met andere maatschappij (net als honderd jaar geleden), waar je dan opnieuw moet inchecken, voort te zetten. Dus ik miste de aansluiting naar Dalfsen. Totale reistijd van Naarden-Bussum naar Dalfsen twee uur en elf minuten, terug per inmiddels vijftig jaar oude Panhard: één uur en zeven minuten.