12.2.19

Festijn 5

Eenmaal weer buiten het zaaltje kom ik terecht in een mensenmassa die één kant optrekt, ik hoor veel Amerikaans-Engels, het blijkt dat president Donald Trump  in een grote, goud gespoten tent, net buiten het paleis, een redevoering gaat houden. Ik laat me meedrijven, maar bij de ingang wordt uitvoerig gecontroleerd: alleen Amerikanen mogen naar binnen, ik ben  dan weliswaar geen Amerikaan, maar heb wel  een social security number en dat blijkt voldoende. Even later klinkt "Hail tot the chief" en  Trump betreedt het met veel Amerikaanse vlaggen versierde podium.
"Folks, let me start out with a question: will you please undo yourself from all  your  non-American clothing?"
Binnen de kortste keren staat het overgrote deel van het publiek - gelukkig in een goed verwarmde tent - naakt voor zijn grote  leider.
"I change that, believe you me, you don't have to suffer wearing cheap imports: I will restore the American clothing industry folks, you will stand in American shoes on American  soil, you will stand in American socks on American soil, believe you me, I will take care of that and I will reinstate slavery to begin in South Carolina, I will make America great again folks, you have suffered enough, believe you me, I will concentrate all the illegal and non-illegal Mexicans, so we will be on our own again  in  the USA, without that filth of the earth, without  that filth of the earth, without that filth of the earth, believe you me, they will stay behind my wall. I will concentrate those Mexican criminals, those drug dealers, folks and I will start steam locomotive production again in Ohio, and there will be from  July 4th next special gas stations all over the USA, for those who drive German cars like Beamers and Benzes in stead of American cars,  believe you me, the price of gas in those stations will be ten times as high as in real American gas stations for real American cars, believe you me. I will take care of that, I'm making America great again folks, there will roll hundreds of thousands spinning wheels  off the assembly lines in  Detroit, I  will see to that, believe you me, hundreds of thousands of spinning wheels to make our own clothing and in South Bend, Indiana there will be a thriving covered wagon industry again folks, believe you me, believe you me, America will be great  again, I see to that. Thank you! Met een brede armzwaai verlaat Trump het podium.
In de verte hoor ik: "Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d'ierde, It Fryske lân fol eare en rom", dat kan  niet missen, ook de Friezen moeten een zaaltje tot het hunne gemaakt hebben. Dichterbij gekomen zie ik dat dat nog steeds in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 gebeurt en waarachtig er zijn op een schaal van één op drieëndertig  fonteinen gemaakt, zoals die - maar dan op ware grootte - in alle elf steden te zien  zijn. maar er is meer: elf Friese meiskes, gemodelleerd naar Doutzen Kroes, zitten op hun knieën, op een podium versierd met Friese vlaggen, met de kontjes omhoog, waaruit karnemelksegortenpap omhoog spuit. Oorspronkelijk was men van plan watergruwel (krintsjebrij) te benutten, maar de aarsjes bleken te nauw om pruimedanten door te laten. Het ziet er allemaal heel feestelijk uit, ook al omdat  door de "Groppedûnsers fan De Falom" de bekende Friese nationale dans de "Skotse Trije" ("Hup sûpengroattenbrij en ik sal dy wol krije")  gehuppeld wordt. Als dit geen cultuur van de bovenste plank is dan weet ik het  niet meer.


Een van de Groppedûnsers maakt zich uit het dansend gezelschap los, het blijkt - hoe kan het anders - de burgemeester van Leeuwarden Ferd Crone, zoals altijd op de bres wanneer het om zijn stad  en zeker wanneer het om warme herinneringen aan Leeuwarden  Culturele Hoofstad 2018, gaat. Hij vertelt me dat de zaken fantastisch liepen en dat alle Friese bakkerijen in plaats van de bekende oranjekoek in 2018 fonteintaarten hebben gebakken en niet alleen dat, maar ook  eetbare miniaturen van de elf Fryske famkes, waarbij de uit de kontjes spuitende karnemelksegortenpap vervangen was door hoogwaardige amandelspijs: "Niks wittebonenpasta, maar echte spijs gemaakt van speciaal geïmporteerde Californische amandelen", vertelt Crone enthousiast, terwijk Herodes in een van de kontjes knijpt.