16.2.19

Studebaker

Na de Bentayga, een suv van Bentley, is het natuurlijk de hoogste tijd voor Rolls-Royce om ook met zo'n apparaat te verschijnen of in ieder geval met een kek invalidenwagentje, per slot van rekening  hebben Amerikanen met de Lincoln Mark LT en Cadillac Escalade al een paar  jaar iets totaal anders dan waarvoor ze bekend werden in de aanbieding, namelijk   een chique minivrachtwagen waarmee je je in Amstelveen  en Wassenaar zonder enig bezwaar kunt vertonen. Uiterst luxe voitures tegelijkertijd met vrachtwagens in het leveringspaket was in de Verenigde Staten in het grijze verleden ook niet ongewoon, zelfs de grote drie P's - Packard, Peerless en Pierce-Arrow - bouwden ze beide. Ooit waren er zo'n 700 vrachtwagenfabrikanten in de Verenigde Staten, niet allemaal te gelijkertijd en sommige bestonden maar één jaar. Studebaker was één van die fabrikanten, maar in Europa was het merk voornamelijk bekend als bouwer van, na de Tweede Wereldoorlog revolutionair  ogende, personenwagens, waarin Raymond Loewy de hand  had. Maar er waren ook vrachtwagens en niet alleen de oorlogstrucks met hun wat schuiner aflopende motorkap  dan  die van de GMC's. Studebaker begon voor de twee keer met vrachtwagens  in de zomer van 1927, de productie had toen tien jaar stilgelegen. De afgebeelde tankwagen werd tussen 1948 en 1953 gebouwd.