18.2.19

Studebaker 2

Er zijn/waren nogal wat autofabrieken die door fietsenmakers zijn begonnen en zelfs bij de vliegerij vinden we in het prille begin een paar fietsenmakers, waarmee maar weer blijkt dat de door  een  vriend van mij veelvuldig gebezigde zin wanneer hij een mening poneert "ik ben maar  een eenvoudige fietsenmaker" nergens opslaat. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, de broers Studebaker waren, voordat het rijwiel zijn definitieve vorm kreeg, al bezig, vanaf 1852 construeerden zij in South Bend (Indiana) door paarden getrokken voertuigen, o.a. huifkarren waarmee men van het oosten naar het  westen van de Verenigde Staten verhuisde en de firma Studebaker bleef het bouwen daarvan heel lang volhouden, tot zelfs in de Eerste Wereldoorlog reden  er door paarden  getrokken wagens gebouwd door Studebaker in vele vormen aan het front.  Inmiddels had de automobiel zijn intrede gedaan en Studebaker leverde in de tweede helft van de jaren negentig carrosseriĆ«n voor taxi's van The New York Electric Vehicle Co. In die periode was het overigens niet zeker welke manier van  aandrijving van auto's de overhand zou krijgen: electra, benzine of stoom, de eerste had de voorkeur van Studebaker: benzine en stoom waren luidruchtig en gevaarlijk. In  1902 verscheen Studebakers eerste auto, een  zogenaamde runabout, een hoog op de wielen staand wagentje met  aandrijving middels een ketting centraal op de achteras. De allereersste werd gekocht door de heer Blees in Macon (Georgia), de tweede ging volgens de annalen naar de bekende uitvinder Thomas Edison. Snel waren ze niet, ze haalden amper twintig kilometer en veel verkocht  werden er dat  eerste jaar  ook niet, met een twintigtal was de zaak wel bekeken, terwijl de omzet van Studebaker aan getrokken voertuigen meer dan viermiljoen dollar bedroeg.