Ernst Heinkel (1888-1958) richtte zijn Heinkel Flugzeugwerke op in 1922 in Rostock, maar omdat die stad na de oorlog in de DDR kwam te liggen, werden de werkzaamheden in Stuttgart-Zuffenhausen voortgezet, niet met het bouwen van vliegtuigen, want de firma had buitengewoon veel boter op zijn hoofd o.a. door de inzet van dwangarbeiders uit het kamp Sachsenhausen, maar met de fabricage van scooters (hier boven een "Tourist 103A", in productie van 1960 tot en met 1965 toen de Heinkel Flugzeugwerke werden opgedoekt). De met een viertaktmotor uitgeruste scooter verscheen voor het eerst in 1953 en stond tot 1965 in de catalogus, daarnaast was van 1956 de "Kabine" in productie, een driewielig autootje, eerst met de van de scooter bekende 175cc-motor, later met een 200cc-motor, toen tegelijkertijd het achterwiel werd verdubbeld. De productierechten van de "Kabine" werden begin 1958 naar Ierland verkocht en later naar Engeland, waar ze tot in de jaren zestig werden geproduceerd.