21.4.19

Rusland

Van vroege Russische auto's weet ik hoegenaamd niets, er staan 'n paar Russo-Balts (foto) in mijn miniatuurautoverzameling en ik herinner me vrolijkmakende berichten uit eind jaren veertig over Russen, die eeuwen eerder dan ik geleerd had, al auto's en grasmaaimachines hadden uitgevonden. Sinds een paar weken  bezit ik een, overigens slecht gedrukt, boek "L'AUTOMOBILE EN RUSSIE JUSQU' EN 1917", geschreven en uitgegeven door A. Dupouy in Grenoble, waardoor ik eindelijk wat beter op de hoogte raak van de eerste jaren van het Russisch automobilisme. Er werd behoorlijk geïmporteerd, want Dupouy heeft heel wat advertenties uit kranten achterhaald en het zijn niet alleen bekende merken als Mercedes, Panhard-Levassor, Opel, Lancia en Minerva, maar toch ook wat meer obscure merken als Mercer, Phänomobil en Metallurgique. Een eigen constructie komt van P.A. Freze uit Sint Peterburg, een firma die later Renault importeert, maar met behulp van E.A. Jakovlew in 1896 een auto presenteert op een beurs in Nisjni-Novgorod, tien jaar later is het avontuur echter al weer afgelopen wegens financiële problemen.Er zijn nog een paar anderen bedrijven actief, maar heel vaak  gaat het dan om in licentie van westerse  firma's gebouwde auto's. Russische carrosseriebouwers zijn actief, ik noem er een paar: Breitigam, Krummel, Ilin en Pobieda. Dat wil niet zeggen dat Westerse carrosserieconstructeurs, met name een Franse firma als Kellner (125 Avenue Malakoff in Parijs), niet met enig succes tot in Rusland weet door te dringen en een Delaunay-Belleville, een Rolls-Royce en een Renault aan de tsaar weet te slijten.