13.5.21

ORANJEPLEIN

 


Hoe de naam exact luidde weet ik niet meer. Het was zoiets als vacantiebezigheden. Ze waren bedoeld voor kinderen die 's zomers niet op vacantie gingen en waar je als  leerling van de kweekschool een aantekening voor kon halen. Ik heb dat zowel in Delft als in Den Haag gedaan. In Den Haag waren er vacantiebezigheden rond de Hoefkade. Tussen verschillende straten bestond animositeit. Zo bestond er een liedje - natuurlijk met een stevig Haags accent - waar ik ogenblikkelijk aan moest denken toen ik deze prentbriefkaart zag: "Oranjeplèn, dat vieze, vuile zoodje".  De rest van de tekst ben ik vergeten. De motorwagen draagt hoogstwaarschijnlijk nummer 124, kwam in  juni 1906 in dienst en werd na ombouw door HAWA vanaf september 1930 nummer 81 en werd in maart 1956 gesloopt.