7.5.21

Vlaggen

 


Ik ontwikkelde als  klein baasje al een forse verzamelwoede. Daar heb je als je jong bent assistentie bij nodig, eerst van mijn moeder, later ook van mijn vader. Ik moest mijn moeder overtuigen dat ze Niemeijers koffie diende aan te schaffen want zo kwam ik aan de plaatjes voor het album "Vliegende Vleugels". Er  was ook een margarinemerk "Gouda's Roem" dat prachtige wapperend lijkende vlaggetjes bij  het product stopte. Helaas ging mijn moeder dat een brug te ver.  Gelukkig vond ik een oplossing. In de  Nieuwe Oosterstraat in Leeuwarden zat een zuivelhandel die de vlaggen verkocht zonder dat ik een pakje margarine  hoefde aan te schaffen. Natuurlijk zijn mijn albums met de vlaggetjes al lang verdwenen, maar vorige week doken ze op een verkoopside plotseling op en ik heb ze zonder  pardon ogenblikkelijk aangeschaft. De teksten onder de vlaggetjes zijn erbarmelijk, maar daar ging het me toen ook al niet om. 

Voorbeeld: "Belgisch Kongo. 10.800.000 inw. (80x Ned.) Hoofdstad: Leopoldstad. Er wonen allerlei soorten negers, ook dwergstammen. Het is een rijk land, vooral doordat er uranium wordt gevonden. Er is ook veel industrie."