Dit
is mijn Cleveland leunend tegen een paal net buiten de Naardervesting.
Een aantal jaren geleden verkocht ik de fiets aan een galerie gewijd aan de
schilder Lyonel Feininger (1871 -1956) op het Duitse eiland Usedom in
de Oostzee. Feininger was verknocht aan het eiland en heeft er veel op
een Cleveland rondgefietst en geschilderd. Geboren in New York als zoon
van de violist Karl Feininger en de zangeres Elisabeth Feininger-Lutz
werd hij op zestienjarige leeftijd naar Berlijn gestuurd om zijn onder
zijn vaders leiding begonnen vioolstudie af te maken, zijn hart ging
echter uit naar de grafische kunst en alhoewel hij later o.a. fuga's
voor piano schreef, meldde hij zich als leerling bij de konininklijke
kunstacademie. Zijn eerste bekendheid kreeg hij als striptekenaar,
baanbrekend was zijn manier om de gesproken tekst in "wolkjes" te
zetten.
In 1911 maakte hij in Parijs kennis met het kubisme, een schilderij van hem in die stijl is onderstaand werk met fietsers(!).
Walter Gropius vroeg hem in 1919 de omslag van het Bauhausmanifest te ontwerpen en Feininger werkte zowel in Weimar als in Dessau aan dat instituur als leraar. Nadat zijn werk door de nazi's als "entartet" werd verklaard ging hij terug naar de Verenigde Staten. N.a.v. een drietal tentoonstellingen gewijd aan Feiningers kunst in Montreal, New York en Los Angeles schreef Sanford Schwartz onder de titel "Oddly Brilliant Beginnings" een artikel in de "The New York Review of Books" (29 september - 12 october 2011), maar voor wie Montreal, New York en Los Angeles wat ver is, Usedom is dichterbij en het bijzondere is dat daar een "Lyonel Feiniger Tour" gemaakt kan worden om de plekken te bezoeken waar hij heeft getekend en geschilderd.
In 1911 maakte hij in Parijs kennis met het kubisme, een schilderij van hem in die stijl is onderstaand werk met fietsers(!).
Walter Gropius vroeg hem in 1919 de omslag van het Bauhausmanifest te ontwerpen en Feininger werkte zowel in Weimar als in Dessau aan dat instituur als leraar. Nadat zijn werk door de nazi's als "entartet" werd verklaard ging hij terug naar de Verenigde Staten. N.a.v. een drietal tentoonstellingen gewijd aan Feiningers kunst in Montreal, New York en Los Angeles schreef Sanford Schwartz onder de titel "Oddly Brilliant Beginnings" een artikel in de "The New York Review of Books" (29 september - 12 october 2011), maar voor wie Montreal, New York en Los Angeles wat ver is, Usedom is dichterbij en het bijzondere is dat daar een "Lyonel Feiniger Tour" gemaakt kan worden om de plekken te bezoeken waar hij heeft getekend en geschilderd.