Kan het Britser? Rolls-Royce! Maar inmiddels wel in handen van BMW en dat is Beiers, is het niet?
Daar was toen de 40/50 zo'n honderd jaar geleden de weg opging geen
sprake van. De 40/50, die vanaf het dertiende chassis (nummer 60551)
"Silver Ghost" ging heten was zo Brits als de Houses of Parliament. Dat
de naam "Silver Ghost" in zwang kwam lag aan het feit dat de betreffende
auto zilverkleurig was en een naamplaatje met "Silver Ghost" op het
dashbord droeg. De wagen werd aan een groot aantal proeven onderworpen,
waaronder een dag en nacht durende exercitie tussen Londen en Glasgow tot
er 15000 mijlen waren afgelegd. Daarna werd de auto onder toezicht van
de Royal Automobile Club gedemonteerd om op slijtage te controleren.
Daarvan was nauwelijks sprake. Tijdens de eerste tweeduizend mijl was
een topsnelheid van 101km/u mogelijk, de wagen accelereerde in de
hoogste versnelling van 5 tot 85 km/u zonder problemen. De "Silver
Ghost" bleef van 1907 tot 1925 in productie, het Amerikaanse filiaal
bouwde de auto een jaar langer, het totale aantal "Silver Ghosts" ligt
onder de achtduizend.
De carrosserie van de "Silver Ghost" werd geheel naar de smaak van de
klant bij verschillende firma's, zoals Barker, uitbesteed.
De Fransman Kégresse, werkzaamvoor de Russische tsaar, voorzag de "Silver Ghost" in de winter van ski's en rupsbanden.
Ook werden proeven gehouden met een gepantserde "Silver Ghost".
"Silver Ghost" 1912.