1.11.23

Elzas

 

Na de Tweede Wereldoorlog toen de Elzas, net als na de Eerste Wereldoorlog, weer Frans geworden was, bleven er drietal door de Maschinenfabrik Esslingen veertig jaar eerder gconstrueerde door stoom aangedreven automotrices achter. Ze heetten Kittel, want dat was de naam van de uitvinder. Oorspronkelijk was  het een serie van 36 geweest: 18 voor de Württembergse spoorwegen en 18 voor andere Duitse spoorwegmaatschappijen, de stoommachines waren gebouwd naar een Frans octrooi uit 1897 van Léon Serpollet. Van twee, de CiDT 2 vernummerd in X DR 10102 en CiDT 3 vernumerd in X DR 10103, is bekend wat er mee gebeurd is, waar de CiDT 9 vernummerd in X DR 10109 is gebleven is onbekend, er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat de X DR 101009 als onderdelenleverancier heeft gediend voor de andere automotrices. In ieder geval hebben die tot 1955 gereden, maar niet in de passagiersdienst doch vanaf 8 janauri 1946 als spoorwegpersoneelstransportmiddel tussen het depot Île-Napoléon en Mulhouse. Bovenstaande Kittel is nog in het bruin van de Duitse Reichsbahn, in Frankrijk deden ze dienst in het groen van de SNCF.