Na de Tweede Wereldoorlog toen de Elzas, net als na de Eerste
Wereldoorlog, weer Frans geworden was, bleven er drietal door de
Maschinenfabrik Esslingen veertig jaar eerder gconstrueerde door stoom
aangedreven automotrices achter. Ze heetten Kittel, want dat was de naam
van de uitvinder. Oorspronkelijk was het een serie van 36 geweest: 18
voor de Württembergse spoorwegen en 18 voor andere Duitse
spoorwegmaatschappijen, de stoommachines waren gebouwd naar een Frans
octrooi uit 1897 van Léon Serpollet. Van twee, de CiDT 2 vernummerd in X
DR 10102 en CiDT 3 vernumerd in X DR 10103, is bekend wat er mee
gebeurd is, waar de CiDT 9 vernummerd in X DR 10109 is gebleven is
onbekend, er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat de X DR 101009 als
onderdelenleverancier heeft gediend voor de andere automotrices. In
ieder geval hebben die tot 1955 gereden, maar niet in de
passagiersdienst doch vanaf 8 janauri 1946 als
spoorwegpersoneelstransportmiddel tussen het depot Île-Napoléon en
Mulhouse. Bovenstaande Kittel is nog in het bruin van de Duitse
Reichsbahn, in Frankrijk deden ze dienst in het groen van de SNCF.