De
Fiat S.76 300PK Record uit 1911 waarmee Pietro Bordini in dat jaar 200
km/u. reed en het jaar daarop Arthur Duray 225 km/u. haalde. In april
1912 werd op Long Island op de vliegende mijl 290 km/u. gereden. De
cylinderinhoud van de Fiat S76-motor is iets meer dan achtentwintig
liter, dat te verdelen over vier cylinders, dat betekent dat één
cylinder meer inhoud heeft dan die van de motor van de totale Lincoln
V8 uit 1964, waarin ik een poosje in de jaren zeventig heb rondgereden.
Om het
nog iets duidelijker te maken: de S76 had een motor die zo groot was dat
de inhoud ongeveer overeenkomt met die van vierendertig Panhards
PL17's. De eindoverbrenging vanuit de vierversnellingsbak gebeurde met
kettingen, met de voet werd de rem op de transmissie bediend, de handrem
bediende de achterwielen. Het totale gewicht was 1900 kilogram.
Ik vond twee filmpjes (want de wagen werd bewaard): één van het starten van de motor (zonder motorkap) en een ander van een rondje op Le Mans .