Goederen- of bagagewagens verschilden zo'n 150 jaar geleden net als de locomotieven in kleur, maar ook in detail per Franse maatschappij, zoals te zien is bij dit drietal van respectievelijk de Estcompagnie, de État en de PLM. De Est- en de Étatwagen hadden ieder één schuifdeur aan een kant, de PLM had er twee en liep bovendien op drie assen. Deze wagens liepen vaak mee in passagierstreinen, meestal vooraan, vlak achter de postwagen, zodat er geen gezoek was op de diverse stations en er snel uit- en ingeladen kon worden en het oponthoud beperkt kon blijven.
27.11.23
Bagage
Goederen- of bagagewagens verschilden zo'n 150 jaar geleden net als de locomotieven in kleur, maar ook in detail per Franse maatschappij, zoals te zien is bij dit drietal van respectievelijk de Estcompagnie, de État en de PLM. De Est- en de Étatwagen hadden ieder één schuifdeur aan een kant, de PLM had er twee en liep bovendien op drie assen. Deze wagens liepen vaak mee in passagierstreinen, meestal vooraan, vlak achter de postwagen, zodat er geen gezoek was op de diverse stations en er snel uit- en ingeladen kon worden en het oponthoud beperkt kon blijven.