Nash werd een naam op ‘Le Mans’, een gevolg van het feit dat Nashdirecteur George
Mason Donald Healey in 1949 ontmoet had op een oceaanstomer en Nash
ten gevolge daarvan motoren ging leveren voor Healey sportwagens. In
1950 debuteerde een Nash-Healey (foto boven) in de ‘Mille Miglia’ en
behaalde en negende plaats. In datzelfde jaar bereikte een Nash-Healey
een vierde plaats tijdens de ‘24 Uur van Le Mans’. De Nash-Healey, die
vanaf 1951 in de Amerikaanse showroom stond had qua uiterlijk weinig
gemeen met het echte ‘Le Mans’-model al droeg het wel die naam. De motor
en mechanische delen werden door Nash in de Verenigde Staten gemaakt,
de carrosserie door Donald Healey in Engeland. Dat veranderde een jaar
na de introductie, het werd nog gecompliceerder, want vanaf 1952, nadat
Pinin Farina, de carrosserie opnieuw ontworpen had, kwam die uit Italië,
het chassis uit Engeland en motor en transmissie uit de Verenigde
Staten. (foto onder)