Vijf broers Maserati: Carlo, Bindo,
Alfieri, Ettore en Ernesto uit Bologna. Carlo stierf in 1910, ver
voordat het merk met de Neptunusdrietand (het wapen van Bolgona) furore
maakte. De resterende broers begonnen tijdens de Eerste Wereldoorlog
met het maken van bougies, maar in 1925 werd een Diattoracewagen onder
handen genomen en toen dat merk een jaar later zich uit de racerij
terugtrok was de Officine Alfieri Maserati een feit. In 1929 verscheen
de “sedici cilindri”, door twee achtcylindermotoren aan elkaar te
koppelen, een jaar later werden met de 2,5 liter Grand Prixwagen vijf
races gewonnen. Waarom ik 45 jaar geleden, toen ik het modelletje
bouwde, de Maserati nummer 48 gaf, heeft voor problemen gezorgd. Maar gelukkig vond ik in een boek een afbeelding van Luigi Fagioli die, onder
nummer 48, in 1933 de Gaisbergrace uitreed, met een aan de start
gesprongen band.