Ley T6 met Jarraycarrosserie
Twee
dingen waren inmiddels duidelijk, om een goede stroomlijnvorm te
bereiken was een windtunnel nodig en een verkleind - houten - model
(schaal 1:10) van het te testen voertuig gaf een even goed resultaat als
het echte voertuig, want inmiddels was Jaray bij Zeppelin begonnen met
het ontwerpen van een gestroomlijnde autocarrosserie. In 1922 was de
eerste auto klaar gebouwd op het chassis van een Ley T6. Ley was een in
1856 opgerichte machinefabriek in Arnstadt (Thüringen), die sinds 1905
auto's bouwde, de T6 had een viercylinderzijklepmotor met een inhoud
van anderhalve liter. Het bleek dat de T6 met Jaray's carrosserie een
kwart minder benzine gebruikte en ondanks een groter gewicht, in de
bergen sneller was. Jaray, intussen verhuisd naar Zwitserland,
ontwierp een fiets: J-Rad, nam op de door hem ontdekte stroomlijnvormen
diverse patenten, niet dat het hem veel geld opleverde, want o.a.
Chrysler trok een trukendoos open om Jaray's patenten te omzeilen bij de
bouw van de "Airflow" begin jaren dertig en gerechtelijke procedures
leverden uiteindelijk niets op.
J-Rad, rond 1923
Chrysler "Airflow"