Van al die winkelketens uit mijn jeugd is, geloof ik, alleen Albert
Heijn overgebleven. De Gruyter met zijn 'Snoepje van de week' is al lang
verdwenen. Maar je had ook zelfstandige kruideniers, die op één of
andere manier een verbond vormden en soms nog vormen, zoals De Spar, met
zijn prachtige, onvertaalbare Duitse slagzin: 'Kaufen beim Spar ist
Sparen beim Kauf'. Je had de Vivo, de Centra, de Sperwer en de VéGé,
laatstgenoemde stond voor VErkoops GEmeenschap, in 1938 opgericht en met
begin jaren zestig zo'n kleine dertigduizend aangesloten zelfstandige
winkeliers in de Europese Unie. Omdat de concurrentie hevig was
verzonnen ze acties, VéGé deed dat met lucifersdoosjes beplakt met
schitterend getekende antieke auto's. Als ik me goed herinner waren de
tekeningen van de hand van John Knaud, die op de Haagse Thorbeckelaan
woonde en ook verantwoordelijk was voor de ontwerpen van drukwerk voor
de Pionier-Automobielen Club. Ik heb hem een keer gesproken, omdat we
beiden niet zo tevreden waren over een miniatuur-Duesenberg van DUGU.
Maar de lucifersdoosjes waren het verzamelen meer dan waard.