Hij zal wel Salomon of Samuel geheten hebben,
dat gebeurde wel vaker, per slot van rekening kon je maar beter niet met je
joodse afkomst te koop lopen. Dus hij ging als Siegfried Marcus door het leven.
Dat u hoogst waarschijnlijk nooit van hem
gehoord hebt, heeft alles met die afkomst te maken, want de in 1831 in
Malchin (Mecklenburg) geboren uitvinder is door de nazis uitgegumd, want in
ausradieren waren de “edelgermanen” letterlijk en figuurlijk meesters. Dat Marcus heel wat patenten op zijn naam
heeft staan en al heel vroeg een auto construeerde – al was het weinig meer dan
een met een benzinemotor aangedreven handkar – staat dan wel in de
Encyclopaedia Britannica, maar op last van de heersers over het duizendjarige
rijk moest de uitvinding van de auto
worden toegeschreven aan de heren Benz en Daimler en diende Marcus uit
Duitse naslagwerken te verdwijnen. Een later door Marcus ontworpen en door Märky,
Bromovsky & Schulz gebouwde wagen
heeft meer het uiterlijk van een auto, hij had een
anderhalveliterviertaktmotor, de topsnelheid was acht kilometer per uur. Op de
foto de tweede Marcuswagen. Siegfried Marcus stief op 30 juni 1898 in Wenen.