14.10.08

Gertjan

Kom ik bij nummer drie: Gertjan Lankhorst, "Chief Executive Officer" van GasTerra, de eigenlijke boosdoener, die ons met ingang van 1 januari a.s. de 10% door de strot duwt. GasTerra is voor 25% eigendom van Shell (eerste kwartaalwinst 2008 met 42% gestegen tot $6,7 miljard), 25% van ExxonMobil (winst over 2007 $9,4 miljard) en voor 50% eigendom van de Nederlandse staat. Heb ik gister wat gemist, een reactie van een Haagse parlementarier? Nee, want, die had het zoals gebruikelijk weer te druk met een incident. Dit keer met een kwajongensgrap van een televisiejournalist, die op een militaire basis wist door te dringen en met omfloerste stem daar verslag van deed. Niets nieuws onder de zon. Ik herinner me, dat jaren geleden een paar journalisten in fake-uniformen van een verzonnen mogendheid op de Leeuwarder vliegbasis wist te komen. Net als het amputeren van de correcte ledematen en het veroordelen van de juiste verdachten blijft een ondoordringbare bewaking een probleem. Het zou mij niet verbazen als in 2012 een draadloosbestuurdvliegtuigje met camera de kamer van de Minister van Defensie binnenvliegt, een videootje maakt, een journalist na afloop roept dat er ook een zakje semtex onder aan het vliegtuigje had kunnen hangen en mevrouw Halsema vindt dat een parlementaire enquete op zijn plaats is. Maar waar blijven de equivalenten van Herman Bode en Mient-Jan Faber die ons voorgaan in protest tegen de 10% verhoging van de gasprijs?