19.10.08

Vliegtarieven

Gister heb ik van Gooitzen Dolstra bij de slachter het volgende verhaal gehoord, maar omdat er nochal wat nuivere namen in voorkwamen, heb ik de slachter om een stuk papier en een pen gevraagd, zodat ik van alles goed notitie nemen kon. Jelui moeten weten dat Dolstra's zoon Harke met het wijf op Istanboel in Turkije aan zou. Eertijds ging men voor zulkzowat naar Het Veen, naar het reisburo om het inorder te maken, maar hedendedag doet men dat op de kompjuter. Harke had van zijn zoon, Gooitzens pakezegger dus, een adres in Haarlem gekregen, vliegtarieven was de naam, want dat zou schwijlig wezen. Dus Harke daar met de kompjuter op aan, want hij moet als elkeneen in deze dure tijden op de centen passen. Alles besproken en ook 504 grauwe euro's betaald. Maar nou komen de kalveren uit het hok: een dag later werd Harke door het vrouwmens Anita van de vliegtarieven opgetelefoneerd met de meedeling of hij maar 69 euro's per persoon ekstra betalen wou, want de vliegmachinemaatschippij kon voor 504 euro's niet van de grond afkomen. "Nou", zei Harke, " dan gaat het hele maneuvel niet door, want als ik bij Rinse Sikkema bij ons op het dorp een tillevizietoestel in de glazen staan zie voor 700 euro's, dan moet Sikkema het niet in zijn mal hol halen om als ik een keer het apperaat gekocht heb, nog 175 euro's daar bovenop te leggen." En zo is het maar krekt, dus jelui moeten niet naar vliegtarieven, want daar komt allenig maar argewatie van.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule