28.10.08

Vleugels

Maar eigenlijk stapte ik niet bij Kretzschmar binnen om "Schimmels voor de koets" aan te schaffen, dat boek vond ik pas toen ik op de afdeling kinderboeken ging "sneupen" (friesisme dat snuffelen betekent). Nee, in de etalage stond "Vliegende Vleugels", een boek over Amerikaanse en Britse oorlogsvliegtuigen, vlak na de oorlog uitgegeven door de koffie- en theefabrikant Theodorus Niemeijer in Groningen en dat net als andere boeken uit mijn jeugd op onverklaarbare wijze is verdwenen. Het was een boek met losse plaatjes, die je moest verzamelen en vervolgens inplakken. Ik heb het idee dat zulk soort boeken niet meer bestaat, er waren er destijds nogal wat: je had autoboeken van sigarettenmerk "Full Speed" en toastfabrikant Haust (de plaatje van de sigaretten, getekend door Piet Olyslager , waren aanzienlijk beter dan die van de toast), je had de vlaggenalbums van margarinefabrikant Gouda's Glorie en bij een Belgisch chocolademerk zaten plaatjes van exotische dieren. Maar er waren meer fabrikanten, die kinderen aanzetten om ouders te vragen hun producten te kopen. Daarom zullen ze ook wel verdwenen en/of verboden zijn: ik kan me vandaag de dag moeilijk een tienjarige voorstellen, die zijn vader dwingt een bepaald merk sigaretten te kopen vanwege de fraaie autoplaatjes.
"Vliegende Vleugels" werd samengesteld door C. van Steenderen en ik vraag me nu al twee dagen af, of ik me destijds als twaalfjarige door zijn tekst heb heengeworsteld of dat het me alleen maar om de plaatjes ging. Een citaat uit het hoofdstuk over de "Mosquito": "Op 19 November stond de machine eindelijk buiten. Zij was hel geel geschilderd en was duidelijk zichtbaar in de lucht, om te voorkomen, dat de eigen luchtdoel-artillerie erop zou schieten. na de eerste rolproeven, werd de eerste vlucht gemaakt op 25 november 1940, nog geen 11 maanden nadat men was begonnen met het maken der werktekeningen. Aan het stuur zat wijlen Geoffrey de Havilland." Het zal me toen ontgaan zijn, dat dit de eerste keer geweest moet zijn, dat een vliegtuig door een dode piloot werd ingevlogen.