26.10.08

Leeuwarden 28


Soms duikt Leeuwarden op onverwachte ogenblikken op, zoals vrijdag. Ik sta in een treinenwinkel in Rijswijk en na de spoortjes te hebben bekeken, dwaal ik verder de winkel in en zie plotseling in een vitrine mijn favoriete vliegtuig. Niet, omdat ik het zo'n fraai vliegtuig vind, maar vanwege het fantastische geluid. Ik heb zelfs een, momenteel onvindbaar ,cassettebandje met dat geluid. Vijfentwintig jaar geleden nam ik dat bandje wel mee in de auto, om het met de ramen open, keihard af te draaien bij een stoplicht. Oorspronkelijk heette het lesvliegtuig "Texan" en werd door North American Aviation Inc. gebouwd, de Britten noemden het, door Noorduyn Aviation Ltd .in Canada gefabriceerde, toestel "Harvard" en zo noemden mijn vriendjes en ik de trainer, die veelvuldig op de Leeuwarder vliegbasis te vinden was, ook.