1967: Macron moet nog geboren worden, Citroën bouwt nog uitzonderlijke auto's en auto's van dat merk hebben nog begrijpelijke namen, zoals de zes jaar eerder verschenen "Ami", bedoelt om het gat op te vullen tussen 2CV en ID/DS. Natuurlijk is er in 1961 ook het onder de hoede van Citroën opererende Panhard, maar dat merk zal met hangen en wurgen eerst genoemd jaartal halen en vervolgens als personenwagenautofabrikant verdwijnen. Blijft over de "Ami", waaraan kortstondig de bijnaam "kuifeend", vanwege de plaatsing van de achterruit wordt gegeven, maar die naam beklijft niet. In 1965 verschijnt een populairdere stationcarversie, de break, in Frankrijk uitgesproken als breque. Er rollen in 1967 totaal 169390 exemplaren van de band en de gister gefotografeerde wagen is er een van, het is een "Grand Luxe" die sinds 1973 in de vakkundige handen is van een voormalige monteur van de Citroëngarage aan het Stadionplein. In dat jaar door hem aangeschaft voor de kapitale som van vijftig gulden.