De rol van stoom als aandrijfbron voor een autorails leek in 1933 in Frankrijk volledig uitgespeeld, toch begonnen Les Ateliers du Nord de la France et des Mureaux in Crespin-Blanc-Misseron aan de constructie van zo'n voertuig, dat in 1933 bij de Nordcompagnie in dienst kwam onder nummer ZZ-19. oorspronkelijk oliegestookt, vanaf 1937 met kolen. De stoommachine was Engels, een Sentinel en vanwege het gebrek aan reserveonderdelen werd de automotrice tijdens de oorlog opgelegd en werd hij in 1944 samen met andere prototypes van Franse railvoertuigen ook niet naar Duitsland afgevoerd en kwam hij voorzien van het SNCF-nummer ZZ NF 1001-2 in 1946 opnieuw in dienst in Noord-Frankrijk. Begin jaren vijftig reed hij bij de privémaatschappij HBNPC (Houillières du Basin Nord et Pas de Calais) om vervolgens helaas spoorloos te verdwijnen.
Eeen statisch model van de ZZ-19 was al enige tijd in mijn bezit, ik heb het de afgelopen dagen met een uit Weenen afkomstig motortje rijdbaar gemakt, daartoe moesten er aan beide uiteinden van de bodemplaat forse gaten worden gevijld, maar ZZ-19 rijdt al moet hij nog wel worden afgebouwd.