21.6.18

VH

 

Renault bouwde al sinds begin jaren twintig automotrices, geen grote aantallen, van het type KA bijvoorbeeld maar zeven, één ervan werd naar Brazilië geëxporteerd, om precies te zijn naar de spoorwegen van Sao Paulo. De eerste grote serie was de VH, maar dan zijn we al in de jaren dertig, het prototype reed november 1932 en de eerste demonstratierit voor genodigden vond plaats vanuit het station Saint-Lazare op 28 juni 1933. Er werden in totaal honderd gebouwd, zowel voor de État, de Nord, de Est, de P.L.M., de P.O. en de A.L., iedere maatschappij had zijn eigen wensen, niet alleen qua interieur, want de VH's van de P.L.M. , de Est en de A.L. waren ook korter. Bovendien werd een luxe versie "présidentielle" gebouwd met 24 luxe stoelen en twee extra salons met zeven zetels, die uiteindelijk door de État werd afgenomen. De VH stond op draaistellen en was voorzien van een V12-motor. Gelukkig is er in ieder geval één bewaard gebleven.