In mijn vitrine staan een tiental modellen van auto's die ooit in de
Tour de France reden, één ervan in deze Peugeot D3A uit het begin van
de jaren vijftig, ooit begonnen als een product van Chenard &
Walcker met een watergekoelde tweecylindertweetactmotor met een inhoud
van net boven een liter, dat bleek wat weinig en in 1947 werd de motor
van de Peugeot 202 geïnstalleerd. Een viercylinderviertact met een
inhoud van 1133cc, daarvoor moest de bestelwagen wel van een neusje
worden voorzien, dat de bijnaam 'nez de cochon' opleverde. Al gauw werd
Peugeot door de levering van de motoren de grootste schuldeiser van
Chenard & Walcker en in 1950 werd het bedrijf overgenomen en
alhoewel de wagen nog een jaarlang met een Chenard & Walcker
naamplaat werd geleverd, verdween die om plaats te maken voor die van
Peugeot. Kort daarvoor was de motor van de 202 vervangen door de motor
van de 203, een motor met een inhoud van 1290cc, en werd de D3 de D3A,
hier boven afgebeeld als ambulance in de Tour de France, gesponsord door
Aspro, maar bemand met mensen van het Franse Rode Kruis.