Bovenstaand
basisontwerp van de Lincoln, die later "Zephyr" zou gaan heten zag er
wel even anders uit dan wat er uiteindelijk op straat kwam. De door
John Tjaarda ontworpen en door Briggs Body Company gebouwde auto leek
als twee druppels water op een Volkswagen "Käfer", alleen twee keer zo
groot. Eigenlijk zeg ik het verkeerd: de Volkswagen (al heette die toen
nog KdF-wagen) was een verkleinde Briggs. Porsche, die nog altijd ten
onrechte figureert als ontwerper van de Volkswagen, had namelijk bij
zijn bezoek aan de Briggsfabriek in de Verenigde Staten goed opgelet.
Tjaarda's
auto had de motor - een V8 - achterin en dat ging Henry Ford
duidelijk te ver, uiteindelijk was het de bedoeling een auto tussen een
dure Ford en een Lincoln in de markt te zetten en niet om buiten de
tradionele paden te treden. De "Zephyr" kreeg een uit de Ford V8-motor
ontwikkelde V12 en Bob Gregorie, Fords huisontwerper nam het uiterlijk
van de door Tjaarda ontworpen wagen onder handen.
Onderstaande
foto's tonen een Dinky Toys 1939 "Zephyr"-coupé en een Matchbox 1938
"Zephyr"-cabriolet. Ik heb de modellen expres zo neergezet, 1939 eerst
en dan 1938, omdat het duidelijk maakt wat er in vijftig jaar in de modellenwereld veranderd
is.