Veel nieuws was er van de Grootbritse automobielbouwers vlak na de
Tweede Wereldoorlog niet te verwachten, men bouwde voort op waar men in
1939 mee geëindigd was. Toch was er een relatief kleine fariek in
Bradford die met een, zeker voor Britse begrippen, revolutionaire wagen
verscheen: gestroomlijnd, zelfdragende carrosserie,
viercylinderboxermotor met een inhoud van 1486cc en twee carburateurs,
de radiateur achter in plaats van voor de motor en plaats voor zes
personen: de Jowett "Javelin".
Het zal altijd wel een raadsel blijven waarom Dinky Toys van sommige
auto's wel een modelletje in de markt zette en van andere niet. De
Jowett "Javelin" viel in ieder geval niet in de prijzen, pas veel later
leverde ODGI in de reeks "Toys of Yesteryear" een model in de
Dinkystijl. Ook van de "Jupiter" , de tweezits sportieve openversie van
de "Javelin", de "Jupiter"
met dezelfde, zij het opgepepte motor, verscheen destijds geen model en
op de door Maurice Gatsonides en Hugo van Zuylen Nijeveldt bereden
speciale versie van de "Jupiter", die in 1952 meedeed tijdens de 24 Uur
van Le Mans, moesten we eveneens lang wachten.
Jupiter
Le Mans 1952