Het was een wat lullig ogend autootje, maar als puntje bij paaltje kwam
toch een hele slag meer auto dan de BMW 'Isetta', de Heinkel 'Kabine' en
de Messerschmitt 'Kabinenroller'. De Goggomobil, leverbaar sinds maart
1955, kwam uit Beierse fabriek Hans Glas GmbH., die sinds 1883
landbouwwerktuigen maakte en sinds 1951 ook scooters fabriceerde. De
Goggomobil T 250 had een tweecylindertweetact met een cylinderinhoud van
247 cc, de T 300 had een tweecylindertweetact en een cylinderinhoud van
296cc, beide achteringeplaatste motoren waren luchtgekoeld, de auto's
hadden vier versnellingen en de maximumsnelheid was respectievelijk 80
en 85 km/u. Vanaf 1957 was de T 400 leverbaar, eveneens met een
tweecylindertweetact, dit keer met een inhoud van 395cc, de
maximumsnelheid lag tien kilometer hoger dan die van de T 300.
In hetzelfde jaar verscheen de Goggomobil Coupé, met dezelfde motoren
maar met een aanzienlijk beter uiterlijk, al was het grilletje voorop
totaal overbodig. Eind 1965 toen de Goggomobil uit productie werd
genomen waren er 245514 exemplaren verkocht. De fraaiste Goggmobil is
ongetwijfeld de Australische 'Dart', gebouwd tussen 1959 en septembr
1961
met de mechanische componenten van de Goggomobil, maar met een
polyestercarrosserie van Buckle Motors, een firma die kort daarvoor ook
de Ford 'Zephyr' van een polyestercarrosserie had voorzien. Van de
'Dart' werden zevenhonderd exemplaren gebouwd.
Goggoscooter
Dart