10.8.08

Alpenhoorn

Niet dat ik hele dagen in een Parijse platenzaak doorbreng, maar als ik er, zoals de afgelopen dagen, toch ben, dan loop ik zo'n winkel niet voorbij, altijd op zoek naar opnamen van bijzondere instrumenten of uitzonderlijke muziek. Dit keer was de score niet hoog, maar gingen toch vijf CD's in mijn tas, ik zal de komende dagen er het een en ander over schrijven, om te beginnen met een CD van het "Alphornensemble Weimar", dat sinds 1995 bestaat en werd opgericht door twee hoornisten van de "Staatskapelle Weimar". Inmiddels uitgebreid tot een kwartet, speelt het o.a. twee kroningsfanfares van de 18e eeuwse Boheemse componist Jiří Ignác Linek, werkjes, die ik, in oorspronkelijke vorm al jaren op een langspeelplaat bezat, maar die in deze bijzondere uitvoering fantastisch klinken. Er staan ook hedendaagse stukken op en ik ben onder de indruk van wat op het buitengewoon logge instrument mogelijk is. Wie meer wil weten over dit grootste houten blaasinstrument en het "Alphornensemble Weimar" verwijs ik graag naar deze website.