17.8.08

Barenboim

Langzamerhand heb ik de Nederlandse televisie achter me gelaten, een enkele keer kijk ik nog naar Het Journaal, maar ik prefereer het nieuws van de BBC, over programma's als Een Vandaag, wil ik het niet eens hebben, toevallig zag ik deze week een overjarige huidhoofd zijn rechtse gal spugen over Wijnand Duyvendak en links Nederland, zonder dat de verslaggever ook maar een kritische vraag stelde. Gisteravond zag en hoorde ik op BBC 2 een sublieme uitvoering van Brahms' 4e door het West-Eastern Divan Orchestra onder directie van Daniel Barenboim, als ik zo'n programmering vergelijk met het aanbod van de vaderlandse televisiekanalen op hetzelfde uur, dan is mijn keuze gauw gemaakt. Wie meer wil weten over de achtergronden van het West-Eastern Divan Orchestra en wat Barenboim met dat orkest probeert te bereiken, gaat naar dit BBC-interview.