1.8.08

Leeuwarden 4

Als ik erover nadenk kom ik tot de conclusie, dat er in de buurt iets merkwaardigs aan de hand was. Kinderen uit de Goudsbloemstraat en uit het eind van de Geraniumstraat speelden niet met kinderen uit de andere straten, ik bedoel: wij deden geen verstoppertje, zongen niet “Er zijn geen rovers in ‘t b-o-o-o-o-o-s” en hinkelden niet met hen. Toch raakte ik met een aantal bevriend, ze hadden allemaal bijnamen Wim D. heette Dolle, Rein de V. heette Koekel, en Wietse W. heette Nokkie. Ik zelf ging Bloempie heten. Dolle zat bij mij in de klas en hem leerde ik het beste kennen, omdat hij, net als ik, grote belangstelling had voor vliegtuigen. We hebben heel wat vrije middagen op vliegveld Leeuwarden doorgebracht en toen dat niet meer mogelijk was omdat de basis volledig militair werd, fietsten we in de richting van Marssum en zaten we ergens in een weiland voor de start- en landingsbaan. Er ontging ons weinig en we waren dermate fanatiek, dat we onze fietsen voorzagen van straaljagerregistraties, Dolle eigende zich de registratie van Flintermans Gloster Meteor toe: Y9-7, ik had registratie Y9-1, die ik later liet veranderen in 4R-5. Die nummers werden door de chef van de expeditieafdeling van “Het Vrije Volk” , Bouwe de Jong, op mijn voorspatbord geschilderd. Die expeditie bestond, behalve uit de heer De Jong, uit de heer Walstra, tijdens schoolvacanties toog ik ‘ s morgens met hen per bakfiets naar het station om de kranten van de trein uit Amsteram te halen. Ik vond dat een gewichtige bedoening: eerst een kop drinken in de restauratie en dan zonder perronkaartje het perron op. Vervolgens kranten inladen en dan met de bakfiets naar het busstation om de spaarzame kranten, want in sommige plaatsen waren maar weinig abonnees, naar de bussen brengen. Met de rest vertrokken we vervolgens naar de Tweebaksmarkt 47. Veel minder leuk was het als een abonnee uit Huizum tijdens de middagmaaltijd mijn vader belde met de mededeling belde dat hij de krant niet had ontvangen en ik de weinig vererende opdracht kreeg de krant na te bezorgen. Vloekend vloog ik op de 4R-5 over de Schrans.