11.8.08

De Folgeren

Ik ben een schoftje uit van huis geweest naar de plaats waar ik gehaakt en geteerd ben: De Folgeren, ik had er de laatste jaren niet meer op aan geweest, maar ik kreeg een uitnoging van een dochter van een oudschoolvriendin en het moest er toch eens van komen. Het viel me niet toe, want weethoe veel veranderd. Het is allegaar Drachten wat de klok slacht en ik heb altijden min over dat volk gekund. Drachtsters hebben het te hoog in het hol, ze doen te stadsk en Fries praten kunnen ze ook niet meer. Toen ik te boodschappen ging in de Noorderbuurt vroeg het meisje in de bakkerij: “Wat had mevrouw nog verder gewenst?” Toen heb ik in mijn beste stoepenschijterhollands gezegd dat ik best nog een stuk oud wijf wilde hebben. Vreewijk is ook niet meer wat het eerder was, het is verdomme nog aan toe een partijcentrum. Van wat vraagt een slochte weduwvrouw zich af. Van het CDA? Staat dat manspersoon met dat nuivere brilletje op de snuit, ik bedoel Balkenende, daar achter de garderobe? Ik word van zulkzowat tijge warrig en ik ben zo blijd als een vogeltje dat ik mijn eigen stoel weer onder het gat heb.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, Rotsterhaule