22.8.08

Breuker

De laatste jaren zijn niet gemakkelijk geweest voor Willem Breuker. Ik ken hem niet goed, maar ik heb hem van een verre zijlijn gevolgd. Dat hij er nog is, mag een wonder heten. Maar in plaats dat we deze ver buiten onze grenzen bekende, grenzenverleggende muzikant met zijn Kollektief steunen, ontneemt het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten het Willem Breuker Kollektief de subsidie. Ik ben eens even gaan kijken wie in dat Fonds over de muzieksubsidies gaan en verdomd, terwijl ik me jaren met muziek heb bezig gehouden , ik ken niemand. Ik ga de chammers even uit hun anonimiteit halen: Roland Kieft, eindredacteur AVRO Radio 4; Bertho Driever, voorzitter van het Houtens muziekcollectief; Ernst Houtkamp, seniorprojectleider bij Kunstenaars&Co; Marcel Kranendonk, programmeur Rumor; Betti Plug, lid van de commissie muziek van het FAPK; Erwin Roebroeks, schrijft proefschrift over eigentijdse muziekesthetica; Francis de Souza, muziekprogrammeur van het Tropentheater en Dennis Winter, runt een eigen onderneming Majazzu. De enige uit het rijtje wiens populistische capriolen we kunnen volgen is Kieft, AVRO's-radio-4-baas, een man die er elke dag opnieuw in slaagt het avontuur uit de radio te halen.