4.8.08

Leeuwarden 8


Scholen in Leeuwarden hadden nummers. De mijne had nummer 17 en lag aan de rand van de stad. Bart Rijpstra was de onderwijzer en we konden hem vanaf het schoolplein heel in de verte, lopend uit de Verstolkstraat, aan zien komen. Hij had als bijnaam "De Kiep" en dat had niets met voetballen te maken, maar was Leeuwarders voor "De Kip", waar het wel mee te maken had, weet ik niet. Hij was een vurig esperantist, maar sprak in de klas vaak Liwadders. Dom genoeg heb ik, meer dan zestig jaar geleden, de namen van mijn klasgenoten niet achterop de foto geschreven, dus moet ik uit mijn herinnering putten. Op de eerste rij van links naar rechts: Rindert Bijlsma (die toen hij tijdens godsdienstles, gegeven door een dame die m.i. nooit voor welke klas dan ook had mogen staan, het "Onze Vader" op Gregoriaanse wijze begon op te zeggen een fikse draai van haar om zijn oren kreeg), Janny Bolt, Leny, onbekend, Sietske Wagenmakers, Klaasje en onbekend. Op de tweede rij: onbekend, onbekend, Klaas Houwen, Wiepie Sinnema , Riekje, onbekend, onbekend, onbekend, onbekend, Froukje Huizinga, derde rij: Wim Bloemendaal, onbekend, onbekend, onbekend, Eppie, onbekend, vierde rij: Otto, onbekend, Feddy, onbekend, Johanna Huppes, Klaziena, vijfde rij: Wim Dolstra, Flip, Hugo. meester Rijpstra, Ronny, onbekend en Atie. Schandalig, dat ik zoveel namen ben vergeten en mijn klasgenoten als onbekend moet noteren, terwijl we drie jaar samen les kregen. Het gekke is, dat ik me wel de kleur van het houtwerk herinner: paars.