27.6.09

Pittsburgh

Vannacht kreeg ik bericht van een buschauffeur, die oorspronkelijk in Pittsburgh werkte, dat hij een nieuwe website is begonnen in Tampa en of ik maar even wilde kijken. Dat heb ik daarnet gedaan, maar ik blijf de foto's van zijn oude plek fascinerender vinden. Vooral die van de PCC-cars, die vaak in m.i. de meest afgrijselijke uitmonsteringen door de Amerikaanse staalstad reden. Ik houd niet van zogenaamde thematrams en ik kan me ook niet voorstellen dat de oorspronkelijke ontwerper van de tram gelukkig was met de wonderlijke reclamebeschilderingen die het Pittburghse bedrijf toeliet.

Een verzameling Pittsburghtrams, de normale kleurencombinaties waren al niet fraai: rood-wit-rood, geel-wit-geel, oranje-wit-oranje en groen-wit-groen: geheel tegen de lijnen van de tram in.PCC-car vemomd als chocoladereep, de passagiers in de rol van pinda's. De stroomafnemer, oorspronkelijk een trolley, is vervangen door een pantograaf.

Gecamoufleerd, reclamemakend voor het leger.

Om het imago van het vervoersbedrijf wat op te peppen verscheen een PCC-car in deze popartuitmonstering in de jaren zeventig.