10.6.09

Sousa

Gisteravond hoorde ik in een BBC-programma van Ian Hislop over Poets Laureate de stem van Alfred Tennyson (1809 -1892). Opgenomen op een wasrol, veel ruis, maar duidelijk verstaanbaar. Zoiets heeft een ontroerend effect op me: ik beluister een stem, die meer dan 117 jaar geleden verstomd is. Ik heb een aantal opnamen van lang geleden, uit een tijd dat de fonografische industrie nog in zijn kinderschoenen stond, opnamen van de Sousaband uit 1904 bijvoorbeeld. John Philip Sousa (1854 - 1932), bekend door zijn 136 marsen, schreef veel meer: 15 operettes, 70 liederen, 7 boeken (waaronder zijn autobiografie) en meer dan 100 tijdschriftartikelen. De meeste marsen worden nog steeds gespeeld, soms in een merkwaardige vorm zoals door 'The Residents' in hun 'American Composers Series' (Torso 33022), met Sousa's liederen is het somberder gesteld, al geeft de CD 'Concert, Theater & Parlor Songs of John Philip Sousa' (Premier PRCD 1011) een aardige indruk. The Residents zijn niet de enigen, die Sousa's marsen op een ongekende manier uitvoeren, al is hun uitvoering van 'Nobles of the Mystic Shrine', The Stars and Stripes Forever, 'El Capitan', The Liberty Bell', 'Semper Fidelis' en 'The Washington Post' het meest extreem. Drie andere, ongewone, uitvoeringen van marsen van Sousa: eerst 'Highschool Cadets', heel toepasselijk gespeeld door de vrouwelijke leerlingen van een middelbare school in de Japanse stad Takasago, die er een swingende versie laten horen, vervolgens 'The Stars and Stripes Forever' uitgevoerd door 'The Thurlstone Bell Orchestra' uit het Engelse Yorkshire en tenslotte 'The Belle of Chicago' gespeeld door een lererarenorkest met alleen maar blokfluiten (foto) uit Taipei in Taiwan.