13.4.15

Günter Grass 16 oktober 1927 - 13 april 2015

Ik was een trouw lezer van zijn boeken. Begin vorig jaar "Der Briefwechsel", de briefwisseling tussen Günter Grass en Willy Brandt, daterend uit de tijd dat eerstgenoemde zich inzette voor de SPD van Willy Brandt, later vorig jaar "Grimms Wörter" een boek over de gebroeders Grimm, maar eigenlijk veel meer dan dat en bovendien heel bijzonder ook een terugkeer van Grass naar zijn oude vak: de grafische kunst. Ik sprak hem ooit eind jaren zestig in Schöneberg, in Berlijn voor "Uitlaat" van Wim de Bie. Grass vroeg me namens wie ik de bandrecorder hanteerde, naar eer  en geweten, want de VARA was destijds nog rood zei ik: "Ein sozialistischer Rundfunk.". Waarop Grass: "Die können noch nicht mal eine Zeitung machen." Zo'n antwoord vergeet je nooit meer. (Hier in een recent fragment Grass over Facebook)