29.4.15

Glas 2

Na de Goggomobil moest er - het ging goed met Duitsland - iets groters komen en oorspronkelijk dacht de fabriek zelfs aan een voorwielaangedreven wagen, maar op de automobieltentoonstelling in september 1957 stond  een auto met de motor voor en de aandrijving achter, de naam was oorspronkelijk Goggomobil T600 en Goggomobil T700, want de fabriek in het Beierse Dingolfing bracht net, als de eerste Goggomobil, de auto uit met een keuze uit twee motoren. Het duurde tot de herfst 1959 voordat de naam "Isar" werd geïntroduceerd, te gelijkertijd verscheen een stationcarversie van de auto. De T600 had een tweecylinderluchtgekoeldeboxermotor met een inhoud van 584 cc, de T700 had een motor volgens hetzelfde principe met een inhoud van 688cc, zodat de maximum snelheid bijna 10 km/u. hoger lag. Zowel van de normale versie als van de stationcarvariant werden de meeste met de grotere motor verkocht. Tot juli 1965 werden er 86185 exemplaren afgeleverd.
Naast de "Isar" verscheen in 1962 de S 1004, in coupé - dan wel cabrioletvorm, die auto's hadden een viercylinderwatergekoeldemotor met een cylinderinhoud van 993cc, toen de "Isar" in 1965 verdween werd hij opgevolgd door een gewone personenwagenversie van de S 1004.