14.4.15

Papzakjes

Wie zijn de hiernaast afgebeelde papzakjes? Het is vaderlands onbenul, dat zeventig jaar geleden  de bevrijding  van 't  zuidoosten van Friesland niet meemaakte, want anders had het zich niet zo oerdom laten fotograferen. De papzakjes zitten gecostumeerd in een jeep en daar is dan ook alles mee gezegd. Vandaag precies zeventig jaar geleden werd Drachten bevrijd, mijn moeder vond, bij dergelijke gelegenheden nam zij altijd de leiding, dat zij eerst maar eens moest controleren of de weg wel veilig  was voor mijn vader, mijn zus en mij, maar na drie kwartier wachten op haar terugkeer vond mijn vader het welletjes en liepen we gedrieën het Moleneind af naar de Noorderbuurt. Mijn moeder troffen we op het dak van een personenauto: de Canadezen hadden ons bevrijd, van gecostumeerde papzakjes was toen geen enkele sprake.