3.4.15

Ab

Vandaag naar Emmen, naar de crematie van Ab, die ik zo'n 62 jaar gekend heb, alhoewel daar vanwege de afstand de laatste jaren behoorlijk de klad in is gekomen. We woonden in 1953 beiden rond het Haagse Zuiderpark en fietsten vaak samen naar de Rijkskweekschool aan de Koningin Emmakade. Ab kon meesterlijk een toenmalige politieman imiteren, dat was niet zo vreemd als het lijkt want zijn vader was brigadier. Ab nam dan zijn fiets bij het dichtsbijzijnde handvat en begon te schrijden, zette vervolgens zijn fiets tegen een lantaarnpaal, deed op een kruispunt zijn handen op zijn rug en keek. Het enige dat ontbrak was het bonnenboekje. Op school bij leswisseling pakte Ab een gordijnkoord en begon daar op een bas te na te doen, ik imiteerde een trompet, want we waren beiden bezeten van oude jazz: Ab had platen van Sharkey Bonano  (foto) en Kid Ory, ik van Bunk Johnson en George Wettling. De laatste keer dat we elkaar uitgebreid spraken kwamen de oude platen te voorschijn en vanaf nu zal ik als ik die oudestijlplaten uit de kast haal aan Ab denken.