3.4.16

78 D4

Klein wonder dat de achtenzeventigtoerenplaten nog heel zijn, want deze van de Dutch Swing College is naar heel wat feestjes achter in de fietstas, goed verpakt, meegesleept. Tot naar Boskoop toe, meestal was er een electrische platenspeler aanwezig en omdat mijn platen belangrijker waren dan het geschuifel op de dansvloer in een zolderkamer, legde ik mijn platen zelf op de  draaitafel. Nu ik er goed overdenk, ik ben zelf eens met een oude opwindkoffergrammofoon en een  stel platen afgereisd naar Amsterdam, waar een nichtje van me een feestje gaf in een electriciteitloos tuinhuisje vlakbij het Betondorp. Vreemd trouwens dat op jazzplaten aangegeven stond welke dans gedanst moest worden, zoals op deze van de "Dutch": foxtrot, het lijkt mij  toch duidelijk  dat noch een sarabande noch een jig op zijn plaats is. Wat wel heel goed is en veel zoekwerk voorkomt is dat de bezetting van het  orkest op het etiket vermeld staat. Naast "Buddy's Habbits" staat "Buddy Bolden Blues", op de plaat, een blues genoemd naar de rond 1900 meest befaamde cornettist Buddy Bolden (1868-1931) in New Orleans, van wie helaas geen opnamen bestaan en die in 1907 werd opgenomen in een inrichting  voor geesteszieken.