Acht jaar voordat Fords beroemde "Tin Lizzy", het model T, van de band rolde, bouwde Henry Ford de 999, genoemd naar een locomotief van de New York Central, die negen jaar eerder sneller dan 100 mijl per uur had gereden. Alhoewel het vreemd lijkt dat Ford iets met raceauto's zou hebben was hij wel degelijk geinteresseerd, de 999 (met een viercylindermotor met een inhoud van bijna negentien liter - versloeg met Barney Oldfield op de bok de concurrentie, waaronder Winton, op de Grosse Pointeracebaan in Michigan. In feite werden er twee 999's gebouwd, bovenstaande rode en onderstaande wat meer gestroomlijnde versie, de zogenaamde Arrow. De constructie was simpel: de auto's hadden geen achtervering en geen differentieel en de besturing leek meer op die van een fiets dan op die van een auto. Oldfield, die naam gemaakt had als wielrenner, moest de wagen leren besturen, maar bleek een natuurtalent, hij veranderde echter na de recordpoging van werkgever en trad in dienst van Fords concurrent Winton. De rode 999 verdween van de circuits en de gestroomlijnde versie verongelukte met Frank Day aan het stuur in september 1903. Ford bouwde de auto weer op met de bedoeling er op op het ijs mee te racen om zo reclame te maken voor zijn bedrijf. Op 12 janauri 1904 reed de auto met Ford zelf aan het stuur in New Baltimore, Michigan bijna 150km/u.